Een probleem in de prikkelverwerking heeft invloed op gedrag, leren en emoties.
Uw kind kan het onderstaande laten zien;
- Niet goed stilzitten of steeds van tafel lopen
- Voortdurend overal aanzitten, anderen aanraken
- Hangen over tafel, zakt onderuit of leunt steeds ergens tegen aan
- Heeft een hekel aan vieze handen of kriebelige kleding
- Is angstig in speeltuin
- Kiest voor rustig spel (in zandbak) of is juist wild en onbesuisd bij buitenspelen
- Schrikt van harde geluiden of is snel afgeleid door omgevingsgeluiden
- Komt vermoeid uit school en is dan snel prikkelbaar of boos
- Lijkt vaak dromerig en is traag bij uitvoeren van taakjes of opdrachten
- Heeft tijd nodig om in slaap te komen of slaapt moeilijk hele nacht door in eigen bed
Wat is sensorische informatieverwerking?
Sensorische informatieverwerking is het proces van het opnemen (sensorische info) en het verwerken (modulatie) van zintuigelijke informatie om te kunnen (over) leven, waarnemen, contact maken, te begrijpen, te handelen en te beleven. Dit doen we altijd en overal. De prikkels worden via onze zeven zintuigen aan de hersenen doorgegeven. Er komt informatie binnen via horen, zien, ruiken, voelen, smaak, evenwicht, propiocepsis (het waarnemen van je eigen lichaam en lichaamsdelen).
Onze hersenen kunnen belangrijke en saaie prikkels onderscheiden. Voorbeeld van een belangrijke prikkel is, dat je stopt voor een rood stoplicht, drinken als je dorst hebt en het op tijd naar de toilet gaan. Voorbeeld van een saaie prikkel is een tikkende klok, naden van sokken of je bril op je neus.
Bij een goede prikkelverwerking nemen de hersenen de juiste beslissing over welke prikkels wel en niet doorgegeven worden aan de hersenschors. Ook al zijn er veel prikkels, kan het kind toch goed functioneren. Zo kan een kind met een goede prikkelverwerking gewoon doorwerken ook al huilt er een broertje of zusje in de buurt, valt er een potlood op de grond in de klas of komt de vuilniswagen voorbij. Het kind kan langere tijd rustig doorwerken.
Het kan zijn dat er sprake is van onderprikkeling. Het kind kan onrustig zijn en steeds op zoek gaan naar prikkels (prikkelzoeker) of het kind droomt weg (toeschouwer). Het is ook mogelijk dat er sprake is van overprikkeling. Het kind gaat prikkel uit de weg (vermijder) en/of is heel gevoelig (sensor).
Prikkelzoeker
Kansen | Kwetsbaarheden |
Nieuwsgierig Praat veel, beweegt veel Genieten, enthousiast Ondernemend, durft veel Stopt voorwerpen in mond kauwen/zuigen op van alles Loopt vaak op tenen Rent liever dan lopen Propt eten snel naar binnen Zorgt voor verrassingen en veranderingen | Druk Snel afgeleid Verliest zich in activiteit Houdt zich niet aan afgesproken taak Gevaarlijk, roekeloos Luistert niet omdat hij met eigen ding bezig is Moet vaak bijgestuurd worden Verveelt zich snel Impulsief |
Toeschouwer
Kansen | Kwetsbaarheden |
Rustig kind Dagdromen Niet snel van slag Makkelijk in groep Onverstoorbaar Stelt zich niet aan bij pijn Voorspelbaar voor anderen | Oogt moe, sloom, traag Lijkt niet geïnteresseerd, weinig betrokkenheid Neemt weinig initiatief Vertraagd/niet reageren Onhandig, stoten, botsen, vallen Niet handig met ritsen, scharen, pen eet slordig en knoeit veel Geen vrienden, herkent behoeftes anderen niet Moeite opvolgen meerdere stappen / aanwijzingen tegelijk |
Vermijder
Kansen | Kwetsbaarheden |
Creatief, vindingrijk Kan goed alleen spelen/leren Houdt zich goed aan afspraken Goed regelen en structureren Gebruikt rituelen Eigen logica, unieke oplossingen Neemt initiatief, goed plannen maken | Trekt zich terug (vb. buitenspelen) Wil bepalen wat er gebeurt Ik wil het op mijn manier en niet anders Houdt niet van onverwacht of zachte aanraking Snel last van fel licht (knijpt met ogen, wil pet, zonnebril op) Kieskeurige eter Kan snel boos en geirriteerd reageren / ruzies maken |
Sensor
Kansen | Kwetsbaarheden |
Alert Merkt veranderingen sneller op dan anderen Oog voor detail Gevoelig, snel gestresst Houdt zich aan afspraken Hoort en ziet alles Goed gevoel voor kleuren en vormen Geordend Waarnemer | Huilerig, snel van slag, moe, wil niet Schuld geven aan anderen Geïrriteerd over iets wat voor ander onbelangrijk lijkt Onvoorspelbaar explosief Shut down Eetproblemen Ruzies, snel mopperen (geur, hard geluid) Snel afgeleid Moeite fijne motoriek; aanraken materialen is probleem |
Onderzoek en begeleiding
We kunnen het prikkelverwerkingsprofiel van uw kind in kaart brengen. Hiervoor kunnen we gebruik maken van observatie van het kind (thuis, op school of op de praktijk), een oudergesprek en vragenlijsten voor ouders/verzorgers en/of leerkrachten. Vervolgens helpen we u het gedrag van uw kind te erkennen en herkennen vanuit het prikkelverwerkingsprofiel. We kunnen samen kijken hoe we de kansen kunnen versterken en de kwetsbaarheden verminderen zodat het kind beter kan functioneren in het dagelijks leven. We geven u en/of de leerkracht hiervoor praktische tips en adviezen.